Enzo Ferrari – ojciec legendy motoryzacji

Enzo Ferrari – ojciec legendy motoryzacji

Ferrari jest bez wątpienia najlepiej rozpoznawalną marką motoryzacyjną na świecie. Samochody ze słynnym, czarnym rumakiem na przestrzeni lat stały się stałym elementem popkultury i marzeniem każdego miłośnika szybkich, sportowych samochodów. Twórcą marki był Enzo Ferrari – kierowca wyścigowy i legendarny konstruktor, którego miłość do szybkich samochodów nadała kształt historii motoryzacji. Jak Enzo rozpoczął swoją przygodę ze światem motorsportu?

Enzo Ferrari i początek miłości to motorsportu

Enzo Ferrari urodził się 18 lutego 1898 roku we włoskiej Modenie, miejscowości słynącej z octu balsamicznego i wyśmienitego wina. Zamiłowanie do ciężkiej pracy oraz motoryzacji zaszczepił w nim jego ojciec – Alfredo Ferrari, który prowadził niewielki warsztat metalowo-mechaniczny, dostarczający komponenty dla branży kolejowej. To właśnie ojciec w 1908 roku zabrał dziesięcioletniego Enzo i jego starszego brata Alfreda na wyścigi Circuito di Bologna, który wygrał Felice Nazarro. Wyścig ten miał być momentem przełomowym w życiu młodego Enzo, który postanowił zostać kierowcą wyścigowym.

Przeczytaj o serwisowaniu i naprawie Ferrari w ALDA Motorsport. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Droga do kariery kierowcy wyścigowego okazała się wyboista, a plany pokrzyżowała I Wojna Światowa i epidemia grypy hiszpanki, przez którą w 1916 roku Enzo stracił ojca i brata.

Enzo Ferrari jako kierowca wyścigowy

Marzenie o rozpoczęciu kariery kierowcy wyścigowego udało się spełnić w roku 1919, w tym czasie Enzo Ferrari został kierowcą testowym w Costruzioni Meccaniche Nazionali, producencie samochodów z Mediolanu. Zaledwie rok później dołączył do zespołu Alfa Romeo, gdzie odniósł wiele sukcesów. W 1923 roku wygrał wyścig w Rawennie, a rok później zdobył aż trzy zwycięstwa. W ciągu całej swojej kariery wziął udział w 47 wyścigach, 13 razy zdobywając pierwsze miejsce. Ze ścigania zrezygnował w 1932, gdy urodził się jego syn Alfredo.

Jeszcze w trakcie pracy w Alfa Romeo (w 1929 roku) założył swój własny zespół – Scuderia Ferrari, który na torach odnosił spore sukcesy. Jednak na skutek licznych nieporozumień z dyrektorem sportowym w 1939 roku Ferrari ostatecznie rozstał się z zespołem Alfa Romeo i założył w Maranello firmę Auto-Avio Costruzioni, która dostarczała części dla innych drużyn wyścigowych. Niestety w trakcie II Wojny Światowej fabryka została zmuszona do produkcji wojennej dla faszystowskiego rządu Benito Mussoliniego, stając się celem bombardowania aliantów.

Chcesz naprawić swoje Ferrari? Zadzwoń +48 690 690 911 lub napisz info@aldamotorsport.pl

Początki samochodów wyścigowych Ferrari

Mimo znaczących strat Enzo Ferrari nie poddał się i w 1947 roku Auto-Avio Costruzioni przekształcił w Ferrari S.p.A., rozpoczynając pracę nad produkcją własnych pojazdów wyścigowych z rozpoznawalnym logotypem –  Cavallino Rampante, czyli czarnym rumakiem na żółtym tle, w towarzystwie pasów w kolorze zieleni, bieli i czerwieni, narodowych kolorów Włoch.

 

Pierwszym modelem, który wyjechał z fabryki w Maranello, było Ferrari 125 S. Wyprodukowano zaledwie dwa egzemplarze tego pojazdu, niestety żaden z nich się nie zachował, ponieważ rozebrano je na części, by zbudować kolejny model – Ferrari 159 S. Mimo to Ferrari 125 S zapisało się na kartach historii motorsportu – Franco Cortese zdobył dzięki niemu Grand Prix Rzymu w 1947 roku na torze Caracalla.

 

Do składu Formuły 1 samochodom Ferrari udało się wejść już 1950 roku i są tam to dzisiaj, zdobywając kolejne tytuły. Jednak za największe osiągnięcia motoryzacyjne uznaje się auta przeznaczone do ruchu drogowego. Do dziś modele, takie jak Ferrari Testarossa, Ferrari 550 czy Ferrari 575M Maranello rozpalają wyobraźnię miłośników szybkich i luksusowych samochodów.

W Ferrari do końca

 

We Włoszech Enzo Ferrari jeszcze za życia stał się legendą. Podziwiano go za przywiązanie i miłość do kraju oraz fakt, że mimo sławy i pieniędzy wiódł dosyć spokojne życie. W branży cieszył się opinią autokraty, jednak nie sposób odmówić mu konstruktorskiego geniuszu. Mimo licznych zawirowań do końca swojego życia miał wpływ na funkcjonowanie fabryki. Zmarł w 1988 roku w wieku 90 lat. Na jego część w 2002 roku zaprezentowano model Enzo Ferrari, który wyprodukowano w ilości zaledwie 400 sztuk.

Zdjęcie: magazine.ferrari.com

Style Switcher

Layout options
Header options
Accent Color Examples
Background Examples (boxed-only)
View all options →