Ferrari – historia legendy

Ferrari – historia legendy

Czy jest ktoś, kto nigdy nie zetknął się z marką Ferrari? Nie ma takiej możliwości. To prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna marka motoryzacyjna na świecie. Ferrari jest uosobieniem bezkompromisowej jakości, wysokich osiągów i jedynego w swoim rodzaju włoskiego stylu. Każdy pasjonat motoryzacji marzy o tym, by posiadać choć jeden samochód ze słynnym Cavallino Rampante. Kim był założyciel Ferrari i co sprawiło, że jego projekty stały się obiektem pożądania miłośników czterech kółek? Jakie modele przeszły do historii? Sprawdź!

Kim był Enzo Ferrari?

Nazwa najbardziej rozpoznawalnych włoskich samochodów ma swoje źródło w nazwisku założyciela marki. Enzo Ferrari urodził się w 1898 roku we włoskiej Modenie. Jego ojciec, Alfredo Ferrari, prowadził skromny warsztat metalowo-mechaniczny, dzięki czemu młody Enzo już od wczesnych lat miał kontakt z motoryzacją. Choć plany na przyszłość miał różne, jego życie niemal od zawsze związane było z samochodami. Jako dziesięciolatek zapragnął być kierowcą rajdowym, a inspiracją dla tej decyzji był wyścig Circuito di Bologna, w którym Enzo mógł podziwiać triumfującego Felice Nazarra. Marzenie to zrealizował w 1919 roku, gdy został kierowcą testowym w C.M.N. (Costruzioni Meccaniche Nazionali), a rok później dołączył do zespołu Alfy Romeo. Kariera kierowcy nie trwała jednak długo. Zamiast tego Enzo Ferrari prowadził, i to ze sporymi sukcesami, zespół rajdowy Alfy Romeo pod nazwą Scuderia Ferrari, słynący z utalentowanych kierowców i wspaniałych samochodów. W 1939 roku stworzył własną firmę pod szyldem Auto-Avio Costruzioni Ferrari, która zajmowała się dostarczaniem części samochodowych dla drużyn wyścigowych. W roku 1947 firma zmieniła nazwę na Ferrari S.p.A. i zadebiutowała pierwszym samochodem ze znanym wszystkim logotypem – czarnym rumakiem na żółtym tle.

Pierwsze samochody i pierwsze zwycięstwa

Ferrari 125 S było pierwszym modelem samochodu zaprezentowanym pod szyldem tej marki. Wyposażono go w silnik V12 o pojemności 1,5 litra, co czyni go prawdopodobnie najmniejszym silnikiem tego typu w historii motoryzacji. Uznanie zdobył już dwa tygodnie po premierze, gdy prowadzący go Franco Cortese zwyciężył w Granx Prix Rzymu. Niestety wyprodukowano tylko dwa egzemplarze 125 S i żaden z nich się nie zachował. Ich części przeznaczono do budowy następnego modelu – Ferrari 159 S.

Samochody Ferrari pojawiały się w kolejnych wyścigach, jednak moment przełomowy nastąpił w roku 1950. Właśnie wtedy Ferrari weszło w skład Formuły 1 i pozostało tam do dzisiaj, zdobywając kilkanaście mistrzowskich tytułów. W czerwonych barwach marki występowały takie sławy, jak Alberto Ascari, Niki Lauda, Michael Schumacher i Kimi Räikkönen.

Kultowe modele Ferrari

Tym, co zaskarbiło sobie uznanie miłośników motoryzacji, były auta przeznaczone do ruchu drogowego – niebotycznie drogie, doskonale zaprojektowane i szybkie. Dodatkowym smaczkiem była mocno ograniczona liczba niektórych egzemplarzy, która windowała, i tak już niemałą cenę. I choć naprawa Ferrari bywa bardzo kosztowna, nie brak amatorów tych samochodów.

Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli jest Ferrari Testarossa, zaprezentowane w 1984 roku. Popularność zyskało zwłaszcza za oceanem, gdzie było swoistym symbolem luksusu i bogactwa. Nic więc dziwnego, że odbiło swoje piętno na popkulturze. Samochód ten wystąpił m.in. w serialu Miami Vice, a także w filmie Wilk z Wall Street. Następcą tego modelu było Ferrari 550, które w 1998 roku zdobyło dwa rekordy prędkości na dystansach 100 km i 100 mil.

Ferrari Testarossa

Z okazji 50-lecia istnienia marki skonstruowano Ferrari F50, które zaprezentowano w 1995 roku w Genewie. Wyprodukowano tylko 349 sztuk tego modelu. Wyposażono go w 60. zaworowy silnik Ferrari V12 o pojemności 4,7 litra, którego mniejsza wersja znajdowała się w bolidzie F92A z 1992 roku. Choć wygląd F50 spotkał się z niemałą krytyką, gdyż mocno nawiązuje do bolidów F1, nie można odmówić mu dynamiki i charakteru.

W 2002 roku Ferrari zaprezentowało następcę modelu 550 – Ferraari 575 M Maranello. Litera „M” jest skrótem od włoskiego „modificato”, co jest nawiązaniem do poprzednika, zaś liczba 575 oznacza pojemność silnika wynoszącą 5,75 litra. Był to jeden z najlepiej sprzedających się modeli tej marki. Rok później rozpoczęto sprzedaż jego wyścigowej wersji – 575 GTC.

ferrari enzo

Pisząc o kultowych modelach Ferrari nie sposób nie wspomnieć o Ferrari Enzo, zaprojektowanym na cześć założyciela marki. Osiągi tego samochodu nawet z perspektywy ostatnich kilkunastu lat robią ogromne wrażenie. Enzo waży zaledwie 1356 kg i przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,3 s. Powstało jedynie 400 sztuk tego modelu, które rozeszły się na pniu. Ferrari uhonorowało nie tylko założyciela marki, ale też jednego z jej najwybitniejszych projektantów Sergio Scagliettiego. Tak powstało Ferrari 612 Scaglietti, zaprojektowane przez studio Pininfarina.

Modelem pokrewnym do 612 jest Ferrari 599 GTB Fiorano, które na rynku pojawiło się w 2006 roku. Zaliczane do segmentu samochodów typu grand tourer, czyli sportowych, ale dostosowanych do jazdy na dłuższych dystansach. Bezpośrednim następcą 599 jest dwumiejscowe Ferrari F12 Berlinetta, będące jednym z najmocniejszych seryjnie produkowanych modeli włoskiego producenta. Silnik F12 ma moc 740 KM, a do setki przyspiesza zaledwie w 3,1 s.

Kabriolety marki Ferrari cieszą się podobną popularnością, co pozostałe modele. Ferrari California zadebiutowało w 2008 podczas paryskich targów motoryzacyjnych i produkowane jest nadal. Rocznie sprzedawanych jest 6000 egzemplarzy tego modelu, a głównym odbiorcą są klienci ze Stanów Zjednoczonych, co, biorąc pod uwagę nazwę i styl tego samochodu, zupełnie nie dziwi.

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*