Lamborghini – od ciągników rolniczych po luksusowe samochody

Lamborghini – od ciągników rolniczych po luksusowe samochody

Ferruccio Lamborghini – ekspert od ciągników rolniczych

Nazwa marki Lamborghini pochodzi od nazwiska jej założyciela. Ferruccio Lamborghini, urodzony w 1916 roku we włoskiej miejscowości Renazzo di Cento, z zawodu był mechanikiem. Ukończył Wydział Mechaniki na Uniwersytecie Bolońskim. W czasie wojny pracował jako mechanik wojskowy, zaś po jej zakończeniu rozpoczął produkcję ciągników. Własną firmę, Lamborhgini Trattori, założył w 1949 roku. Dobra passa w biznesie pozwoliła mu na zakup supersamochodu – Ferrari 250 GT. Lamborghini kochał bowiem szybie samochody, a wyścigi samochodowe były jego pasją. Niestety Ferrari, choć piękne i drogie, nie spełniło oczekiwań Ferruccia pod względem technicznym. Spróbował więc spotkać się w tej sprawie z samym Enzo Ferrarim, jednak ze względu na swój profil działalności, nie uznano go za osobę wystarczająco kompetentną, by dyskutować na temat sportowych samochodów.

Można sobie tylko wyobrazić reakcję Ferruccia na tak lekceważące traktowanie. Wydarzenie to miało być powodem utworzenia w 1963 roku firmy Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A., konkurencyjnej dla Ferrari. Zaledwie rok później marka zaprezentowała swoje pierwsze w historii dzieło – dwunastocylindrowe Lamborghini 350 GTV, ozdobione logotypem z rozpędzonym bykiem, które w pewien sposób nawiązywał do charakteru właściciela marki oraz jego znaku zodiaku. Ciekawostką jest fakt, że nazwy wielu późniejszych modeli Lamborghini nawiązują do postaci byka, czy słynnych torreadorów.

Pierwsze samochody Lamborghini i pierwsze doświadczenia

Lamborghini 350 GTV było pierwszym samochodem tej włoskiej marki. Pod maską znalazł się zaprojektowany przez Automobili Lamborghini silnik V12 o pojemności 3,5 litra, który generował moc 360 koni mechanicznych. Za konstrukcję nadwozia odpowiedzialny był Franco Scaglione. Choć 350 GTV to piękny samochód, było jedynie prototypem i nigdy nie trafiło do produkcji. Powstał tylko jeden egzemplarz, który dzisiaj zajmuje zaszczytne miejsce w Muzeum Lamborghini.

Bezpośrednim następcą 350 GTV było Lamborghini 400 GT, pierwszy raz pokazane klientom w Genewie w 1966 roku. Na tych samych targach zaprezentowano również sportowe Lamborghini Miura P400 i nie był to przypadek. Rama, nadwozie i wnętrze 400 GT powstały na bazie poprzednika, zaś silnik i skrzynia biegów pochodziły z Miury. Wyprodukowano zaledwie 23 egzemplarze tego Lambo. Nieco inaczej potoczyły się losy Miury, która zachwycała nowoczesnym wyglądem i osiągami – do setki rozpędzała się w zaledwie 6,7 sekundy. Nic dziwnego, że sprzedała liczbie 475 egzemplarzy, a firma przez kolejne lata udoskonalała ten model.

Wartym odnotowania momentem w historii Lamborghini było zaprezentowanie pierwszego modelu dla czterech pasażerów – Lamborghini Marzal. Futurystyczny design, przeszklony dach i unoszące się do góry drzwi typu „skrzydła mewy” były jednak zbyt nowatorskie, jak na tamte czasy. Model ten zastąpiono Lamborghini Espada 400 GT.

Współczesne modele Lamborghini

Mimo upływu lat samochody Lamborghini cieszą się niesłabnącą popularnością. Doskonałym tego przykładem może być produkowane w latach 2003 – 2013 Lamborghini Gallardo. Z linii montażowej zjechało ponad czternaście tysięcy samochodów tego modelu. Bardziej kompaktowe od Murciélago, jednak wyposażone w silnik V10 o pojemności 5 litrów o mocy 500 KM. Do setki rozpędzało się w 4,2 sekundy i było znacznie szybsze od sprzedawanego wówczas Ferrari 360. Zastąpiło je Lamborghini Huracán, produkowane od 2014 roku.

Niekwestionowanym sukcesem jest też model Lamborghini Aventador, bezpośredni następca wspominanego Murciélago. Samochód zaprezentowano w 2011 roku w Genewie i jest w produkcji do dziś. Agresywna  i smukła linia nadwozia wyróżnia go na drodze, a moc silnika i osiągana prędkość przyprawiają o drżenie. Aventador rozpędza się od 0 do 100 km/h w 2,9 s, co możliwe jest dzięki wolnossącej jednostce V12 o pojemności 6,5l i mocy 700 KM!

W dobie utrzymującej się popularności samochodów osobowych typu SUV, nie sposób nie wspomnieć o Lamborghini Urus. Na rynku jest dostępny dopiero od 2018 roku, jednak już ma swoich gorących zwolenników. Pod maską kryje się silnik V8, generujący 650 KM, zdolny przyspieszyć od 0 do 100 km/h tylko w 3,6 sekundy. Jednak prócz osiągów liczy się też wygoda i funkcjonalność, a tego Lamborghini Urus odmówić nie można.

Sprawdź naszą ofertę na naprawę Lamborghini.

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*