Porsche – ikona motoryzacji

Porsche – ikona motoryzacji

Porsche należy do najbardziej rozpoznawalnych marek samochodów sportowych na świecie. Historia tego przedsiębiorstwa rozpoczęła się w Stuttgarcie, niedługo przed rozpoczęciem II Wojny Światowej. I choć początkowo marka zajmowała się projektowaniem samochodów „dla ludu”, z czasem wyspecjalizowała się w produkcji jednych z najszybszych i najbardziej luksusowych pojazdów, pożądanych przed fanów motoryzacji. Kto stoi za sukcesem Porsche i które modele skradły serca fanów czterech kółek?

Ferdynand Porsche – geniusz swoich czasów

Nazwa marki Porsche pochodzi od nazwiska jej założyciela – Ferdynanda Porsche, urodzonego w Austro-Węgrzech konstruktora pojazdów mechanicznych i samochodów. Można powiedzieć, że Ferdynand swoimi  przedsięwzięciami wyprzedzał czasy, w których przyszło mu żyć. Jako zaledwie dwudziestokilkulatek zaprojektował prototyp samochodu elektrycznego o nazwie Lohner-Porsche Semper Vivus, który został zaprezentowany w 1900 rok na Wystawie Światowej w stolicy Francji. Był też autorem pierwszego na świecie samochodu z napędem na cztery koła, a także samochodów z napędem hybrydowych. I to wszystko na początku XX wieku!

Ferdynand Porsche pracował w kilku przedsiębiorstwach motoryzacyjnych, w tym Austro-Daimler i stuttgarckim Daimler-Benz. Firmę pod własnym nazwiskiem, Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH (w skrócie Porsche AG), założył 25 kwietnia 1931 roku, również z siedzibą w Stuttgarcie. Jednak pierwszy samochód marki Porsche opuścił linię produkcyjną dopiero w latach pięćdziesiątych.

Chcesz naprawić swoje Porsche? Zadzwoń +48 690 690 911 lub napisz info@aldamotorsport.pl

Od Garbusa po kultowe 911

Na początku swojej działalności firma Porsche była jedynie biurem doradczym i konstrukcyjnym, wykonującym różne zlecenia. Na kartach historii zapisała się projektem samochodu „dla ludu”, czyli kultowego Volkswagena Garbusa. Ferdynand Porsche był również zaangażowany w projektowanie pojazdów wojskowych – łazików, i czołgów – na potrzeby armii III Rzeszy. Jego działalność w czasach II Wojny Światowej położyła się cieniem na jego dalszej karierze, dlatego w 1947 roku stery w firmie przejął jego syn Ferry, który uruchomił w Stuttgarcie fabrykę samochodów Porsche.

Logo Porsche łączy w sobie dwa herby. Wizerunek czarnego konia zapożyczono z herbu miasta Stuttgart, zaś pozostała część logotypu to herb nieistniejącego już Królestwa Wirtembergii. Logotyp przetrwał w niezmienionej wersji do czasów współczesnych. Pierwszym modelem tej marki, na którym wykorzystano wspomniane logo, było Porsche 356. Podobnie, jak kultowy Garbus, 356-stka wyposażona była w czterocylindrowy silnik, chłodzony powietrzem. Samochód ten zdobył ogromną popularność za sprawą sukcesów sportowych podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans, odbywającego się na Sycylii Targa Florio, czy włoskiego Mille Miglia. Kierowcy cenili ten model za świetną jakość wykonania i wyjątkowo korzystną aerodynamikę. Ostatnie egzemplarze Porsche 356 zmontowano w 1966. Następcą tego modelu było Porsche 911, którego produkcję rozpoczęto w 1963 roku.

Sześć generacji flagowca

Prawdopodobnie nikt wówczas nie przypuszczał, że Porsche 911 stanie się ikoną motoryzacji i jednym z bardziej pożądanych samochodów sportowych wszechczasów. Pierwsza generacja 911-stki (Porsche 930) wyposażona była w chłodzony powietrzem 6-cylindrowy silnik typu bokser, umieszczony na tylnej osi. Moc 130 KM i pojemność 1991 cm3 pozwalała mu rozwinąć zawrotną, jak na tamte czasy, prędkość – 210 km/h. Produkcję drugiej generacji swojego flagowego modelu Porsche prowadziło w latach 1989-1993. Typ 964 pojawił się w kilku wariantach. Carrera otrzymała silnik o pojemności 3.6 l i mocy 250 KM. W przypadku Turbo pojemność silnika pozostała niezmieniona, wzrosła za to moc – do 320 KM. Kolejna, trzecia już generacja Porsche 911 (993), wyróżniała się napędem na cztery koła, lepszymi osiągami i bardziej opływową konstrukcją nadwozia. Rewolucja nastąpiła przy modelach czwartej generacji (996), które otrzymało 6-cylindrowy silnik w układzie bokser, chłodzony cieczą. Zmianie uległy również charakterystyczne, okrągłe reflektory, które zespolono z kierunkowskazami. Do ich poprzedniego kształtu powrócono przy modelach piątej generacji (997), zaś sam samochód zyskał bardziej dynamiczną, sportową sylwetkę. Ostatnia, szósta generacja tych pojazdów (991) produkowana jest do dziś, a każdy kolejny model jest coraz mocniejszy, coraz szybszy i coraz droższy.

SUV-y i limuzyny ze stajni Porsche

Porsche 911 przez wiele lat rządziło niepodzielnie, jako najczęściej wybierany samochód tej marki. Nie jest to jednak jedyny model , który pokochali fani motoryzacji. W tym miejscu nie sposób nie powiedzieć o Porsche Panamera, które na rynku pojawiło się w 2009 roku. Samochód ten był odpowiedzią marki na rosnące zainteresowanie tzw. „4-drzwiowymi coupe”. Panamera łączy w sobie sportową linię nadwozia, duży silnik i luksus limuzyny. W 2017 roku pojawiła się także w odmianie kombi, pierwszej w historii marki.

porsche panamera

Zwiększające się zainteresowanie luksusowymi SUV-ami również nie umknęło czujnym projektantom Porsche. W 2002 niemiecki koncern zaprezentował Porsche Cayenne. Choć wygodne i o mocnym silniku, ten model z początku nie cieszył się przychylnością fanów motoryzacji. Kontrowersje wzbudzał zwłaszcza wygląd  jego wygląd. Mimo to Cayenne jest najpopularniejszym modelem Porsche w Stanach Zjednoczonych, a jego kolejne generacje zyskują na stylu, jakości wykonania i, co zupełne nie dziwi, mocy i osiągach.

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*