Pojazdów marki Ferrari miłośnikom motoryzacji nie trzeba przedstawiać. Samochody te znane są ze swoich imponujących osiągów, wysokiej jakości wykonania i zapierającego dech designu, co szczególnie często wykorzystywane jest w popkulturze. Nie inaczej stało się z Ferrari 308, które można było zobaczyć w kultowym, amerykańskim serialu lat 80. pt. Magnum. Jaka jest historia tego modelu?
Ferrari 308 GTB – styl lat 80.
Model Ferrari 308 GTB po raz pierwszy zaprezentowano we wrześniu 1975 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu jako następcę Ferrari Dino 246. Autorem tego projektu był Leonardo Fioravanti – inżynier pracujący dla studia projektowego Carrozzeria Pininfarina. Design samochodu wpisywał się w stylistykę tamtych czasów, jednak tym, co zaskakiwało najbardziej, był materiał, z którego wykonano nadwozie. Zdecydowano się wówczas na tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, które znacząco zmniejszało wagę pojazdu, jednak nie trwało to długo, gdyż w 1977 roku powrócono do konstrukcji stalowej.
Ferrari 308 GTB produkowano w latach 1975-1985, na przestrzeni dekady doczekało się licznych modyfikacji. Jedną z nich zaprezentowano w 1977 roku podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie – Ferrari 308 GTS z nadwoziem typu targa. To właśnie ten model wystąpił u boku Toma Sellecka w emitowanym w latach 80. serialu “Magnum”, który przyczynił się do wzrostu popularności marki za oceanem. W sumie wyprodukowano 12 tysięcy egzemplarzy Ferrari 308, co jest imponującą liczbą.
Szukasz ekspertów, którzy fachowo zajmą się serwisem Twojego Ferrari? Zadzwoń +48 690 690 911 lub napisz info@aldamotorsport.pl. Możemy pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w naprawach i przeglądach pojazdów tej włoskiej marki.
Co kryje w sobie Ferrari 308 GTB?
W przypadku Ferrari 308 GTB projektanci postawili na jednostkę napędową V8 o pojemności 2,9 litra i mocy 255 KM. Dzięki temu samochód mógł rozpędzić się do setki w zaledwie 6,7 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 252 kilometrów na godzinę.
Przeczytaj o serwisowaniu i naprawie Ferrari w ALDA Motorsport. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!
W roku 1980 nastąpiła istotna modyfikacja w produkcji tego modelu, wynikająca ze zmiany przepisów dotyczących emisji spalin. Ferrari zrezygnowało z gaźnikowego zasilania silnika, wprowadzając mechaniczny wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic. Wprawdzie emisja istotnie spadła, jednak odbyło się to kosztem spadku mocy silnika do 214 KM i gorszymi osiągami samochodu. Dwa lata później Ferrari zaprezentowało odświeżony model Ferrari 308 GTB/GTS Quattrovalvole, w którego jednostce napędowej wprowadzono głowice silnika wyposażone w cztery zawory na cylinder (wł. quattrovalvole to po prostu “cztery zawory”). Pozwoliło to zwiększyć moc wyjściową pojazdu do 240 KM, przywracając część utraconych wcześniej osiągów.
Ferrari 308 GTB i GTS po dziś dzień cieszą się dużym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów i miłośników marki, choć nie były najważniejszymi projektami włoskiej marki. Co ciekawe, modeli 308 z “plastikowym” podwoziem wyprodukowano niewiele ponad 700 sztuk i to właśnie na nie polują zapaleni kolekcjonerzy.
Zdjęcia:
- nakhon100, Wikipedia
- Steve Glover i Robotriot , Wikipedia