Wprowadzony w 2008 roku, Ferrari California posiadał mnóstwo nowych funkcji i innowacji projektowych. Zbudowany jako nowoczesny następca Ferrari 250 GT California Spyder z lat 50. i Ferrari 365 California z lat 60., reprezentował czwartą gamę modeli dla tego producenta: ośmiocylindrowy samochód sportowy typu grand touring z silnikiem umieszczonym z przodu.
Czym charakteryzuje się Ferrari California?
Podczas debiutu na Paris Motor Show w październiku 2008 roku, Ferrari California okazał się całkowicie nowym projektem z szeregiem nowych funkcjonalności zaprezentowanych po raz pierwszy w modelu produkcyjnym:
- Pierwszy montowany z przodu silnik V8 w Ferrari
- Pierwsze Ferrari z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów
- Pierwszy kabriolet Ferrari z twardym, składanym, metalowym dachem
- Pierwsze Ferrari z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem
- Pierwszy silnik Ferrari z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Początkowe 4,3-litrowe silniki V8 wytwarzały 453 KM i 358 Nm momentu obrotowego, a doskonałe prowadzenie pojazdu wynikało w dużej mierze z rozkładu jego masy. Silnik montowany z przodu pozwalał na rozkład 47% z przodu i 53% z tyłu. Oryginalna California oferuje prędkość maksymalną 310 km/h na 100 km/h w mniej niż 4 sekundy.
Ferrari California – wygląd
Jednym z najważniejszych punktów podczas procesu projektowania modelu California była kwestia aerodynamiki.Samochód spędził ponad 1000 godzin w tunelu aerodynamicznym i był to dobrze spędzony czas – pojazd odznacza się niewielkim oporem i utrzymuje tytuł najbardziej aerodynamicznego Ferrari. Dzięki temu również jego ogólny wygląd jest znacznie gładszy i bardziej zaokrąglony niż w poprzednich modelach. Projektanci zdecydowali się również na użycie aluminium do wykonania podwozia i nadwozia zamiast użycia tradycyjnej stalowej ramy.
Ferrari California – wnętrze
Jedno spojrzenie na wnętrze Ferrari California i po prostu wiemy, że to nie jest zwykły samochód. Ozdobiona włoską skórą i niezwykle wyrafinowana kabina zawiera wszystkie charakterystyczne elementy luksusowego samochodu – od pełnego systemu nawigacyjnego z wyjściem DVD po podłączenie do iPoda i obszerną tablicę przyrządów. Jednym z najbardziej wyjątkowych atrybutów jego wnętrza jest jednak opcja siedziska „2+”. Pojazd nie jest wystarczająco duży, aby można go było zaklasyfikować jako „2+2”, ale może pomieścić cztery osoby podczas szybkich podróży. Siedzenia można złożyć, gdy nie są używane. Dostępna jest również alternatywna konfiguracja, w której siedzenia z tyłu są zastąpione tylną ławką do przechowywania.
California T
Ferrari California T wyjątkowo nie zadebiutowało na pokazie samochodowym. Co ciekawe najpierw pojawiło się online w lutym 2014 r. – prawie miesiąc przed tym, jak można go było zobaczyć na własne oczy podczas Geneva Motor Show. „T” reprezentuje silnik z podwójnym turbodoładowaniem, który zapewnia ponad 553 KM i 557 Nm momentu obrotowego. Układ napędowy to jednak nie jedyne ulepszenie w stosunku do modelu California. W wersji T zastosowano precyzyjnie zaprojektowany zmienny system zarządzania doładowaniem, aby zmniejszyć opóźnienie turbosprężarki i zapewnić lepszą wydajność. Pozostałe ulepszenia to nowa blacha i wystrój wnętrz, a także wbudowana funkcjonalność Apple CarPlay.
Serwis Ferrari California
W ALDA Motorsport naprawiamy samochody z najwyższych półek. Sprawdź naszą ofertę i zaufaj mechanikom z wieloletnim stażem i ogromem doświadczenia.
Zdjęcia:
- https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Tokumeigakarinoaoshima
- https://www.flickr.com/people/72637915@N03